Hlavní úkoly školního roku 2015 – 2016
Materiálně-technické zázemí
Ve školním roce 2015 / 2016 bude výchovně vzdělávací činnost probíhat na čtyřech pracovištích v Břeclavi.
Ředitelství školy je umístěno v budově Břeclav, Herbenova 4. Žáci jsou vyučováni v pěti třídách základní školy praktické, čtyřech třídách základní školy speciální a v jedné třídě mateřské školy pro děti s poruchami autistického spektra..
Pracuje zde celkem 12 učitelů, 2 vychovatelky, 6 asistentů učitele, 1 hospodářská pracovnice a 3 provozní zaměstnanci. Od 1. 11. nastoupí 1 pracovnice, která bude pracovat částečně jako administrativní pracovnice a částečně jako asistentka pedagoga.
Odloučené pracoviště MŠ speciální, Břeclav, Nábř. Komenského 10 poskytuje předškolní vzdělávání dětí se zdravotním postižením ve dvou třídách. Pod vedením Bc. Dany Stočesové zde působí 4 učitelky a 1 provozní pracovnice.
Odloučené pracoviště ZŠ a MŠ při Nemocnici Břeclav vede Mgr. Eliška Zugárková. Je zde 1 třída základní školy, 2 třídy mateřské školy a 1 oddělení školní družiny. Pracují zde 3 učitelky, 1 vychovatelka, 1 asistentka a 1 provozní pracovnice.
Třída pro děti s těžkým mentálním postižením a více vadami je umístěna v budově na ulici Růžičkova, kterou si pronajala partnerská organizace Remedia Plus o.p.s. Výuku zde zajišťuje 1 učitelka.
Výchovně vzdělávací činnost školy
Předškolní vzdělávání je uskutečňováno na obou pracovištích podle vlastního programu s názvem „Mějme svět rádi“ a „Cesty a cestičky“. Vychází ze zásady „ být při tom“, je uplatňováno prožitkové učení.
Školní vzdělávací program pro děti s poruchami autistického spektra vychází také z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, ale při jeho plnění je využívána metodika tzv. strukturovaného učení. Vzdělávací programy byly inovovány s cílem rozvíjet komunikační schopnosti žáků.
V ZŠ praktické probíhá vzdělávání ve všech ročnících podle školního vzdělávacího programu s názvem „Herbenka“, tři žáci jsou vzděláváni podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání modifikovaného vzhledem k jejich možnostem.
Podle školního vzdělávacího programu „Herbenka 2“ se uskutečňuje vzdělávání v ZŠ speciální. Ve třech třídách pracují současně pedagog a asistent nebo asistentka.
Ve třídě pro děti s těžkým mentálním postižením a více vadami probíhá individuální výuka ve spolupráci s partnerskou organizací Remedia Plus o.p.s. podle školního vzdělávacího programu „Herbenka 3“.
Žáci s poruchami autistického spektra jsou integrováni na základě věku a jejich mentálních schopností do příslušného ročníku a typu vzdělávání.
Hlavní úkoly činnosti školy
I. Oblast organizační a řídící
II. Oblast výchovně vzdělávací
III. Oblast personální
IV. Oblast materiálně technická
V. Oblast spolupráce s veřejností, prezentace školy
I. Oblast organizační a řídící
- Zajišťovat včasnou a úplnou informovanost na pracovišti (pravidelné porady, nástěnky, dostupnost potřebných dokumentů)
- Aktualizovat vnitřní řád, vnitřní směrnice, vnitřní kontrolní systém a řády učebe
- Pokračovat v partnerské spolupráci s Remedia Plus o.p.s. i po přestěhování do nových prostor
- Zajistit organizaci školního roku (třídní učitelé, pracovní úvazky, vedení sbírek, příprava školních akcí), konstruktivně spolupracovat s vedoucími pracovníky odloučených praco
- Rozvíjet spolupráci se sponzory školy
- Pokračovat ve vytváření školy jako vzdělávacího a společenského centra, nabízet postiženým spoluobčanům rovné podmínky ve vzdělávání
- Realizací projektů dotovaných ESF rozvíjet školu materiálně, zvyšovat odbornost pracovníků
- Zajistit účelné využití volných prostor, které vznikly přestěhováním partnerské organizace Remedia Plus o.p.s. ( šatna pro pedagogy, keramická dílna, družina ZŠP, klidová místnost, místnostpro archivaci školní dokumentace)
- Pokračovat v udržování projektu „ Autitřídy v Břeclavi “
- Uplatňovat pravidla uvedená v protikorupčním kodexu pracovníků školy
- Zajistit pravidelnou kontrolou správnost a úplnost při vedení školní dokumentace
- Rozvíjet a kultivovat činnost žákovské samosprávy, zveřejňovat zásluhy žáků
- Pokračovat v akci „ Školní mléko “ a „ Ovoce do škol“
- Spolupracovat s řediteli běžných základních škol v Břeclavi za účelem umístění našich žáků vzdělávaných podle RVP ZV
II. Oblast výchovně vzdělávací
Předškolní vzdělávání
- Uplatňovat ve výuce zpracované inovace vzdělávacích programů, zaměřené na rozvoj
- komunikačních dovedností
- Efektivně zajišťovat organizaci provozu
- Uplatňovat podněty rodičů, organizovat společné aktivity, seznamovat rodiče s děním ve školce
- Vypracovat a vyhodnocovat IVP ve spolupráci s rodiči a odbornými pracovišti
- Zajistit pro děti předplaveckou přípravu
- Navštívit filmové a divadelní představení
- Zapojovat děti do vhodných typů soutěží
- Organizovat výlety, aktivity v přírodě, exkurze
- Podle zájmu rodičů zajistit pobyt dětí ve školce v přírodě
Základní vzdělávání
- Seznámit rodiče se školním a klasifikačním řádem
- Uplatňovat ve výuce zpracované inovace vzdělávacích programů, zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností
- Aktualizovat a inovovat vzdělávací programy v souladu s nastupujícími trendy v českém školství
- Vypracovávat a vyhodnocovat individuální vzdělávací programy a edukační plány
- ve spolupráci s rodiči a odbornými pracovišti
- Pro žáky s hospitalizací delší než 2 týdny zpracovávat plány vzdělávání, kmenovým školám žáků s hospitalizací delší než 2 týdny zasílat písemné informace o průběhu vzdělávání v základní škole při nemocnici. Dokumentaci o této činnosti školy archivovat.
- Využívat při výuce informační technologie, hledat a uplatňovat nové metody práce
- Obohacovat výuku o další formy vzdělávání ( besedy, exkurze, výstavy)
- Zajistit pro žáky - plavecký výcvik
- nácvik bruslení
- dopravní kurz - V 1.-3. roč. ZŠP a ZŠS využívat možnosti pružného rozvrhu, klasifikace formou širšího slovního hodnocení
- Při výuce respektovat potřeby, psychický stav a schopnosti dítěte, uplatňovat individuální přístup
- Rozšířovat vzdělávací služby školy o specializaci vzdělávání dětí s poruchou komunikačních dovedností uplatněním nácviku alternativních metod komunikace
- Reagovat včas na vzniklé problémy, neponechávat bez řešení projevy šikany, náznaky rasistických projevů, zneužívání drog, záškoláctví a podobných sociálně patologických jevů.
- Projevy vážných výchovných problémů řešit bez odkládání s výchovnou poradkyní, rodiči, sociálními pracovníky
- Využívat vhodných možností k uplatňování forem projektového vyučování, řešení
- problémových úkolů ve skupinách, učit žáky týmové spolupráci
- Rozšířit nabídku zájmových kroužků v rámci školního klubu
- Nabídnout rodičům možnost pobytu dětí ve škole v přírodě a lyžařský výcvikový kurz
- Zapojovat žáky do nejrůznějších typů soutěží, v nichž by mohli uplatnit své schopnosti
- Realizovat nácvik společenského chování v reálných situacích (filmová a divadelní představení, knihovna, koncert
- Zpracovat projekt přeshraniční spolupráce – připravit společnou akci škol
- Zajistit efektivitu obdělávání školního pozemku
- Seznamovat žáky a rodiče s možnostmi dalšího vzdělávání a uplatnění na trhu práce
III. Oblast personální
- Podporovat další sebevzdělávání v oblastech, které odpovídají prioritám školy (ICT, cizí jazyky, tvorba projektů, nové metody a postupy)
- Získávat zkušenosti pro odbornou práci v obdobných zařízeních
- Podporovat týmovou spolupráci pedagogů ze všech pracovišť, organizace společných akcí
- Motivovat zaměstnance ke kariérnímu růstu vytvořením jasných pravidel pro odměňování, oceňovat aktivitu a tvůrčí iniciativu
- Seznámit pedagogy s Kariérním systémem učitelů a změnami, které se zavedením do praxe souvisí
- Přijímat kvalifikované pracovníky
- Zpracovat prováděcí projektovou dokumentaci k zateplení budovy MŠ speciální,nábř. Komenského 10, obnovit vybavení školní zahrady tamtéž
- Přestěhovat a vybavit školní družinu novým nábytkem, přilehlou hernu kobercem
- Zajistit řemeslníky k vybudování šatny pro pedagogy
- Zprovoznit keramickou dílnu v prostorách bývalé družiny ZŠP
- Obnovit provoz klidové místnosti
- Využít prostory bývalé šatny pedagogů v pavilonu B k archivaci školní dokumentace
- Provést revizi ICT systémů za účelem sjednocení operačních systémů, posílení serveru
IV. Oblast spolupráce s veřejností, prezentace školy
- Více zapojovat rodiče do školních aktivit, organizovat s nimi společné akce, dostatečně informovat o dění ve škole
- Rozvíjet dobré vztahy a spolupráci se stávajícími institucemi a firmami, hledat nové možnosti podpory ze strany veřejnosti
- Rozvíjet odbornou spolupráci se spec. poradenskými centry
- Vytvořit nové webové stránky školys širším obsahem a možností interaktivity mezi školou, rodiči a veřejností
- Prezentovat dovednosti žáků na veřejnosti (výstavy, besídky, vystoupení)
- Prezentovat činnost školy v médiích
- Zpracovat projekt přeshraniční spolupráce – připravit společnou akci škol
- Udržovat spolupráci s Masarykovou Univerzitou v Brně (poskytujeme možnost povinné studijní praxe v našem zařízení)