Váš prohlížeč nepodporuje JavaScript
" My jsme silní, oni jsou slabí. My jsme velcí, oni jsou malí.
Dokážeme se k nim sklonit?
Ano, dokážeme! "

Mateřská škola a Základní škola Břeclav, Herbenova, příspěvková organizace

zřizovaná Jihomoravským krajem

Hlavní úkoly školního roku 2015 – 2016

 

Materiálně-technické zázemí

            Ve školním roce 2015 / 2016  bude  výchovně vzdělávací činnost probíhat na čtyřech  pracovištích v Břeclavi.

            Ředitelství školy je umístěno v budově  Břeclav, Herbenova 4. Žáci jsou vyučováni v pěti třídách základní školy praktické, čtyřech třídách základní školy speciální a v jedné třídě mateřské školy pro děti s poruchami autistického spektra..
Pracuje zde celkem 12 učitelů, 2 vychovatelky, 6 asistentů učitele, 1 hospodářská pracovnice a 3 provozní zaměstnanci. Od 1. 11. nastoupí 1 pracovnice, která bude pracovat částečně jako administrativní pracovnice a částečně jako asistentka pedagoga.

            Odloučené pracoviště MŠ speciální, Břeclav, Nábř. Komenského 10 poskytuje předškolní vzdělávání dětí se zdravotním postižením ve dvou třídách. Pod vedením  Bc. Dany Stočesové  zde působí 4 učitelky a 1 provozní pracovnice.

            Odloučené pracoviště ZŠ a MŠ při Nemocnici Břeclav vede Mgr. Eliška Zugárková. Je zde 1 třída základní školy, 2 třídy mateřské školy a 1 oddělení školní družiny. Pracují zde 3 učitelky, 1 vychovatelka, 1 asistentka a 1 provozní pracovnice.

            Třída pro děti s těžkým mentálním postižením a více vadami je umístěna v budově na ulici Růžičkova, kterou si pronajala partnerská organizace Remedia Plus o.p.s. Výuku zde zajišťuje 1 učitelka.

 

Výchovně vzdělávací činnost školy

            Předškolní vzdělávání je uskutečňováno na obou pracovištích podle vlastního programu s názvem „Mějme svět rádi“ a „Cesty a cestičky“. Vychází ze zásady „ být při tom“, je uplatňováno prožitkové učení.

            Školní vzdělávací program pro děti s poruchami autistického spektra vychází také z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, ale při jeho plnění je využívána metodika tzv. strukturovaného učení. Vzdělávací programy byly inovovány s cílem rozvíjet komunikační schopnosti žáků.

            V ZŠ praktické probíhá vzdělávání ve všech ročnících podle školního vzdělávacího programu s názvem „Herbenka“, tři žáci jsou vzděláváni podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání modifikovaného vzhledem k jejich možnostem.

            Podle školního vzdělávacího programu „Herbenka 2“ se uskutečňuje vzdělávání v ZŠ speciální. Ve třech třídách pracují současně pedagog a asistent nebo asistentka.

            Ve třídě pro děti s těžkým mentálním postižením a více vadami probíhá individuální výuka ve spolupráci s partnerskou organizací Remedia Plus o.p.s. podle školního vzdělávacího programu „Herbenka 3“.

            Žáci s poruchami autistického spektra jsou integrováni na základě věku a jejich mentálních schopností do příslušného ročníku a typu vzdělávání.

 

Hlavní úkoly činnosti školy

I.    Oblast organizační a řídící

II.  Oblast výchovně vzdělávací

III. Oblast personální

IV. Oblast materiálně technická

V.   Oblast spolupráce s veřejností, prezentace školy

 

I. Oblast organizační a řídící

  • Zajišťovat včasnou a úplnou informovanost na pracovišti (pravidelné porady, nástěnky,  dostupnost potřebných dokumentů)                                                                                     
  • Aktualizovat vnitřní řád, vnitřní směrnice, vnitřní kontrolní systém a řády učebe
  • Pokračovat v partnerské spolupráci s Remedia Plus o.p.s. i po přestěhování do nových prostor
  • Zajistit organizaci školního roku (třídní učitelé, pracovní úvazky, vedení sbírek, příprava školních akcí), konstruktivně spolupracovat s vedoucími pracovníky odloučených praco 
  • Rozvíjet spolupráci se sponzory školy                                                                                            
  • Pokračovat ve vytváření školy jako vzdělávacího a společenského centra, nabízet postiženým spoluobčanům rovné podmínky ve vzdělávání
  • Realizací projektů dotovaných ESF rozvíjet školu materiálně, zvyšovat odbornost pracovníků
  • Zajistit účelné využití volných prostor, které vznikly přestěhováním partnerské organizace Remedia Plus o.p.s. ( šatna pro pedagogy, keramická dílna, družina ZŠP, klidová místnost, místnostpro archivaci školní dokumentace)
  • Pokračovat v udržování projektu „ Autitřídy v Břeclavi “
  • Uplatňovat pravidla uvedená v protikorupčním kodexu pracovníků školy
  • Zajistit pravidelnou kontrolou správnost a úplnost při vedení školní dokumentace
  • Rozvíjet a kultivovat činnost žákovské samosprávy, zveřejňovat zásluhy žáků
  • Pokračovat v akci „ Školní mléko “ a  „ Ovoce do škol“                  
  • Spolupracovat s řediteli běžných základních škol v Břeclavi za účelem umístění  našich žáků vzdělávaných podle RVP ZV

 

II. Oblast výchovně vzdělávací

Předškolní vzdělávání

  • Uplatňovat ve výuce zpracované inovace vzdělávacích programů, zaměřené na rozvoj
  • komunikačních dovedností                                                  
  • Efektivně zajišťovat organizaci provozu                             
  • Uplatňovat podněty rodičů, organizovat společné aktivity, seznamovat rodiče s děním ve školce                                                                                 
  • Vypracovat a vyhodnocovat IVP ve spolupráci s rodiči a odbornými pracovišti
  • Zajistit pro děti předplaveckou přípravu                              
  • Navštívit filmové a divadelní představení                           
  • Zapojovat děti do vhodných typů soutěží                                                   
  • Organizovat výlety, aktivity v přírodě, exkurze                  
  • Podle zájmu rodičů zajistit pobyt dětí ve školce v přírodě  

Základní vzdělávání

  • Seznámit  rodiče se školním a klasifikačním řádem            
  • Uplatňovat ve výuce zpracované inovace vzdělávacích programů, zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností
  • Aktualizovat a inovovat vzdělávací programy v souladu s nastupujícími trendy v českém školství                                                                               
  • Vypracovávat a vyhodnocovat individuální vzdělávací programy a edukační plány
  • ve spolupráci s rodiči a odbornými pracovišti                                                         
  • Pro žáky s hospitalizací delší než 2 týdny zpracovávat plány vzdělávání, kmenovým školám žáků s hospitalizací delší než 2 týdny zasílat písemné informace o průběhu vzdělávání v základní škole při nemocnici. Dokumentaci o této činnosti školy archivovat.
  • Využívat při výuce informační technologie, hledat a uplatňovat nové metody práce
  • Obohacovat výuku o další formy vzdělávání ( besedy, exkurze, výstavy)
  • Zajistit pro žáky - plavecký výcvik
                            - nácvik bruslení
                            - dopravní kurz
  • V 1.-3. roč. ZŠP a ZŠS využívat možnosti pružného rozvrhu, klasifikace formou širšího slovního hodnocení
  • Při výuce respektovat potřeby, psychický stav a schopnosti dítěte, uplatňovat individuální přístup       
  • Rozšířovat vzdělávací služby školy o specializaci vzdělávání dětí s poruchou komunikačních dovedností uplatněním nácviku alternativních metod komunikace
  • Reagovat včas na vzniklé problémy, neponechávat bez řešení projevy šikany, náznaky rasistických projevů, zneužívání drog, záškoláctví a podobných sociálně patologických jevů.
  • Projevy vážných výchovných problémů řešit bez odkládání s výchovnou poradkyní, rodiči, sociálními pracovníky
  • Využívat vhodných možností k uplatňování forem projektového vyučování, řešení 
  • problémových úkolů ve skupinách, učit žáky týmové spolupráci
  • Rozšířit nabídku zájmových kroužků v rámci školního klubu                                                                     
  • Nabídnout rodičům možnost pobytu dětí ve škole v přírodě  a lyžařský výcvikový kurz
  • Zapojovat žáky do nejrůznějších  typů soutěží, v nichž by mohli uplatnit své schopnosti
  • Realizovat nácvik společenského chování v reálných situacích (filmová a divadelní představení, knihovna, koncert                                              
  • Zpracovat projekt přeshraniční spolupráce – připravit společnou akci škol            
  • Zajistit efektivitu obdělávání školního pozemku                 
  • Seznamovat žáky a rodiče s možnostmi dalšího vzdělávání a uplatnění na trhu práce

 

III. Oblast personální

  • Podporovat další sebevzdělávání v oblastech, které odpovídají prioritám školy (ICT, cizí jazyky, tvorba projektů, nové metody a postupy)               
  • Získávat zkušenosti pro odbornou práci v obdobných zařízeních
  • Podporovat týmovou spolupráci pedagogů ze všech pracovišť, organizace společných akcí
  • Motivovat zaměstnance ke kariérnímu růstu vytvořením jasných pravidel pro odměňování, oceňovat aktivitu a tvůrčí iniciativu
  • Seznámit pedagogy s Kariérním systémem učitelů a změnami, které se zavedením do praxe souvisí 
  • Přijímat kvalifikované pracovníky
  • Zpracovat prováděcí projektovou dokumentaci k zateplení budovy MŠ speciální,nábř. Komenského 10, obnovit vybavení školní zahrady tamtéž 
  • Přestěhovat a vybavit školní družinu novým nábytkem, přilehlou hernu kobercem
  • Zajistit řemeslníky k vybudování šatny pro pedagogy        
  • Zprovoznit keramickou dílnu v prostorách bývalé družiny ZŠP
  • Obnovit provoz klidové místnosti
  • Využít prostory bývalé šatny pedagogů v pavilonu B k archivaci školní dokumentace
  • Provést revizi ICT systémů za účelem sjednocení operačních systémů, posílení serveru

                                                                                                  

IV. Oblast spolupráce s veřejností, prezentace školy

  • Více zapojovat rodiče do školních aktivit, organizovat s nimi společné akce, dostatečně informovat o dění ve škole                                                 
  • Rozvíjet dobré vztahy a spolupráci se stávajícími institucemi a firmami, hledat nové možnosti podpory ze strany veřejnosti                               
  • Rozvíjet odbornou spolupráci se spec. poradenskými centry                                 
  • Vytvořit nové webové stránky školys širším obsahem a možností interaktivity mezi školou, rodiči a veřejností
  • Prezentovat dovednosti žáků na veřejnosti (výstavy, besídky, vystoupení)
  • Prezentovat činnost školy v médiích                                   
  • Zpracovat projekt přeshraniční spolupráce – připravit společnou akci škol            
  • Udržovat spolupráci s Masarykovou Univerzitou v Brně (poskytujeme možnost povinné studijní praxe v našem zařízení)